افزایش ۲.۶ درصدی  اجاره‌بها در دومین ماه سال 1403

طبق گزارش تورم اردیبهشت‌ ماه تورم ماهانه در دو بخش اجاره و مسکن بالغ بر ۲.۶ درصد اعلام شده است. 

طبق گزارش تورم اردیبهشت ماه که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۱ درصد رشد داشته است. 

شاخص تورم طی دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۷ درصد افزایش را پشت سر گذاشته است.

بخشی از این گزارش مربوط به تغییرات قیمتی بخش مسکن و اجاره در سه مقطع ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه است. اما این دو بخش در اردیبهشت ۱۴۰۳ چقدر افزایش قیمت داشته‌اند؟

طبق گزارش مرکز آمار ایران، مسکن ضریبی ۳۳.۹ درصدی در شاخص تورم کل داشته و تورم ماهانه آن نیز در اردیبهشت‌ ۲.۶ درصد ثبت شده است.

همچنین مسکن در شاخص نقطه به نقطه نیز ۴۳ درصد رشد داشته و تورم سالانه آن نیز ۴۰.۴ درصد اعلام شده است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

رشد قیمت در بخش اجاره روندی نسبتا مشابه با مسکن داشته است. تورم ماهانه اجاره ۲.۶ درصد مشخص شده و تورم نقطه به نقطه آن نیز ۴۳ درصد ثبت شده است. اما تورم سالانه بخش اجاره با تفاوت اندکی مواجه بوده و ۴۰.۳ درصد برآورد شده است. 

ضریب اهمیت بخش اجاره از سوی مرکز آمار در تورم کل ۳۳.۶ درصد ثبت شده است.

اما براساس گزارش‌های رسمی و داده‌های میدانی شاهد کاهش تعداد معاملات در سال ۱۴۰۳ نسبت به زمستان سال گذشته هستیم و آمارها حاکی از آن است که رشد قیمت، به‌ صورت مستمر ادامه دارد.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند تداوم روند رشد قیمت در بازار مسکن، در مقابل افت چشمگیر تعداد معاملات، برای بازار مسکن پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود